Vil du være en Online Haj: www.onlinehaj.dk

[Tip 3 af 5] Lav en debrief – din kontrakt på opgaven

Del med dit netværkShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Over de næste 5 blogindlæg vil jeg give dig et lyn-crash-kursus i, hvilke 5 trin, du altid skal igennem, når du skal have din planlægning til at køre som smurt. Det første tip finder du her og det andet tip finder du her. De 5 trin er uddrag af mit kursus, Hold fokus og få overblik, som du kan stikke af med til røverpris indtil 18. december.

Lav en debrief

Forestil dig den leg, der kaldes Hviskeleg.

Du sætter en flok børn eller voksne på stole i en rundkreds.

Den første hvisker en sætning i øret på den næste. Den person hvisker samme sætning videre til næste i rækken, osv.

Når sætningen har været hele vejen rundt, er der som regel sket det, at sætningen er helt anderledes end den startede.

Du kan opleve det samme, når du har fået samlet alle oplysningerne sammen om din opgave, med mindre du får organiseret dine informationer på en fornuftig måde.

Det er simpelthen for nemt at misforstå, misfortolke eller glemme detaljer, hvis du ikke på en tydelig måde for fortolket de informationer, du har samlet sammen.

Derfor skal du i gang med at lave en debrief

Lav en debrief

Hvis du kigger i en ordbog, så bliver en “debriefing” forklaret sådan her:

Grundig udspørgen eller forhør med henblik på at få alle relevante oplysninger frem i en bestemt sag, fx inden for militæret eller efterretningstjenesten

Hvis vi lige lægger walkie talkien fra os et øjeblik, så er det faktisk lige nøjagtigt den øvelse, du skal i gang med i dit projekt.

En debrief er der, hvor du skriver din fortolkning af alle de informationer, du har fået fra din kunde og de informationer, du har indsamlet og analyseret på.

Det er et dokument, hvor du skiller fårene fra bukkene, og hvor du afgrænser dit projekt.

Det sidste er super vigtigt, for det er her, der ligger uendeligt mange muligheder for at dels stå fast på den pris, du tager for din opgave, og dels at lave mersalg, fordi det vil være lysende klart, hvad der er inkluderet, og hvad der ikke er.

Så din debrief er et dokument, der bliver godkendt af både dig og din kunde, så du undgår at I leger en runde Hviskeleg med projektet.

Du kan også se på din debrief på samme måde som et skøde, når du køber et hus.

Det er skødet, du haler frem, når der viser sig at være fugt i fundamentet og det er det, du læner dig op ad, når du skal til at finde ud af, hvem der skal betale gildet for det.

Faktisk er en debrief en af de eneste trin i et projekt, som jeg anbefaler at du ALTID laver, hvis du vil undgå fejl, misforståelser, rettelser og dyre ommere.

Hvordan ser en debrief så ud?

Der er selvfølgelig flere måder at gøre det på. Jeg har min egen favorit, og den gennemgår jeg i detaljer i kurset Hold fokus og få overblik – i 5 enkle trin, som du lige nu får med en klækkelig rabat frem til den 18/12.

Hvis du vil benytte dig af det gode tilbud, mens tid er, så hop ind her.

Del med dit netværkShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Skriv kommentar

*