Vil du være en Online Haj: www.onlinehaj.dk

[Tip 2 af 5] Analyse af information – sorter i bunken

Del med dit netværkShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Over de næste 5 blogindlæg vil jeg give dig et lyn-crash-kursus i, hvilke 5 trin, du altid skal igennem, når du skal have din planlægning til at køre som smurt. De 5 trin er uddrag af mit kursus, Hold fokus og få overblik, som du kan stikke af med til røverpris indtil 18. december.

analyse af information

Skal du bygge en Ferrari eller en Fiat?

I det første tip i serien handlede det om kiksede julegaver, som kunne være undgået, hvis der var samlet flere oplysninger sammen.

I dag vil jeg bede dig om at forestille dig, at du har en kunde, der gerne vil have, at du bygger en bil til ham.

Skidt med at både du og jeg nok ville komme til kort her, men leg lige med et øjeblik.

Du har i trin 1 samlet alle de oplysninger sammen, som du kan fra din kunde, fra konkurrenter og fra mulighederne ude i markedet.

Det du står med nu er en masse oplysninger, der muligvis stritter i alle retninger.

Altså skal vi i gang med trin 2

Analyse af information

Jeg har mange gange oplevet kunder, der beder om at få lavet en opgave, men når du begynder at grille dem om, hvorfor de vil have lavet netop denne her ting, så viser det sig, at det de har brug for er noget helt andet.

Og selvom det er totalt unfair overfor dig, så bliver din kunde bare aldrig helt glad for noget, de dybest set ikke har det største udbytte af – de vil blive meget gladere for det, de virkelig har brug for.

Det er lige nøjagtigt derfor, at du skal bruge din kritiske sans, når du skal analysere de oplysninger, du har fået.

Hvis du har en glad kunder, der super gerne vil have bygget noget, der minder om en Ferrari, men som har et budget, der minder mere om en Fiat, så kan du allerede nu se konturerne af en umulig opgave.

Men i stedet for at kaste håndklædet i ringen, så er det her, du dykker mere ned i, hvorfor din kunde har valgt at gå efter lige nøjagtigt den løsning.

Rigtig ofte har jeg oplevet, at kunder beder om en løsning til en helt urealistisk pris, fordi de ikke ved bedre. De har ingen ekspertise på området, og derfor prøver  de bare at sætte en pris, som de selv finder rimelig.

Det kan være, at ved at være kreativ og dykke rigtigt ned i din kundes behov, så vil du måske finde ud af, at deres krav baserer sig på mangel på viden, og så kan du måske finde andre muligheder, der vil opfylde det ønske, de har.

Måske finder du i det her eksempel ud af, at den luksus din kunde efterspørger kan dækkes af, at Fiat’en bliver udstyret med kaleche, læderrat og andre smarte detaljer.

Og hvis din kunde stadig insisterer på Ferrarien uden at have råd til det, så er det et rigtig godt tidspunkt at sige farvel og tak på.

Så på med den kreative hat og kom i gang med at bygge den øse!

 

 

Del med dit netværkShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Skriv kommentar

*