Vil du være en Online Haj: www.onlinehaj.dk

Hvorfor en tjekliste kan redde dit job

Del med dit netværkShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

En tjekliste, der kan redde dit jobKender du det, at dit hovede er ved at eksplodere over alle de ting, du prøver at huske på?

Du prøver at løse problemet med to-lister.

Du dekorerer hele dit skrivebord med post-it notes

Du bruger måske endda apps til at holde styr på det hele.

Men du ender alligevel med den der ubehagelige følelse af, at du ikke har husket det hele.

TA DA – det er her tjeklisten kommer ind i billedet

Hvis du nu har en tjekliste liggende ved siden af dig, så kan du stille og roligt tjekke af, hver gang, du har fuldført et trin.

Det er stadig smart at holde styr på dine opgaver ved at skrive alt ned, men nu slipper du for at prøve at huske på, hvad det næste trin er, for det står jo allerede på listen.

Tjeklister har faktisk vist sig at redde liv – der er flere hospitaler, der har indført tjeklister og som efterfølgende har kunnet konstatere, at de har haft færre dødsfald ved operationer og færre tilfælde af alvorlige komplikationer.

Og det er heller ikke tilfældigt, at piloter bruger tjeklister – bare en lille forglemmelse kan betyde katastrofe i deres hverv.

Det er næppe et spørgsmål om liv eller død i dit job, men du kan spare dig selv for rigtig meget nerveflimmer, hvis du begynder at indføre tjeklister.

Hvornår kan tjeklister bruges

Det kan være svært at lave en tjekliste for nye opgaver, men prøv lige at forestille dig, hvor en tjekliste kunne være nyttig:

  • Rutineopgaver, som du laver igen og igen. De er ikke nødvendigvis svære at lave, men for mit eget vedkommende gælder, at hvis noget er lidt kedeligt, så er jeg tilbøjelig til at glemme noget, fordi jeg simpelthen ikke koncentrerer mig nok. Tjeklisten vil sikre, at du husker det hele.
  • Opgaver, der gentages med længere mellemrum, og hvor der ofte er ting, der bliver glemt. Måske laver du kun denne her opgave 2 gange om året, så du er tilbøjelig til at glemme, hvordan du gjorde sidst. Tænk på hvor meget tid, du ville spare, hvis du havde en tjekliste klar, hver gang du skulle lave opgaven?
  • Opgaver, hvor der er mange deltagere. Information går nemt tabt, når der er flere involverede, og du letter processen ved at der er tjeklister klar til alle deltagere.
  • Opgaver, hvor der er stor udskiftning i personale. Overvej lige, hvor mange gange du skal sætte en ny person ind i en opgave, og overvej så hvor meget lettere det vil blive, hvis der ligger en tjekliste klar, du kan kigge på!

Hvordan laver jeg en tjekliste?

Det første du gør, er at afgrænse det område, din tjekliste skal bruges til. Lav hellere 2 overskuelige tjeklister end 1 uoverskuelig tjekliste.

Og så er det bare med at gå i gang. Du kan benytte dig af fremgangsmåden her:

  1. Sæt dig med en stak post-it notes foran dig
  2. Begynd at skrive de forskellige trin ned. Det gør ikke noget, at der er uorden i rækkefølgen. Skriv alle trin ned
  3. Begynd at ordne dine post-it notes i den rigtige rækkefølge. Du kan ændre og skrive til efter behov undervejs.
  4. Når du er tilfreds, skal du have din tjekliste overført til computeren. Du kan bruge Microsoft Word eller Excel til formålet. Eller du kan bruge Evernote (simpel tutorial lige her).
  5. Gør evt. lidt ud af udseendet af din tjekliste – hvis du skal kigge på den hver dag, så kan den jo lige så godt se lidt pæn ud!

Jeg håber, det har givet dig lyst til at eksperimentere lidt med tjeklister selv – du vil opdage, at i forhold til den tid, det tager dig at lave den, vil du spare rigtig meget tid på sigt. Fortæl mig gerne i kommentarerne, om du har andre tips til tjeklister!


 

Hvis du vil have en gratis tjekliste til at holde styr på dine projekter, og samtidig få adgang til en videoserie, der hedder “7 trin der med garanti sikrer dig overblikket over dit arbejde” så klik her eller på billedet nedenfor.

 

Del med dit netværkShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone