Vil du være en Online Haj: www.onlinehaj.dk

Hvordan du holder fokus på trods af afbrydelser i dit arbejde

Del med dit netværkShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Hvordan du holder fokusDet største problem mange af os må slås med i vores daglige arbejde er masser af afbrydelser i arbejdet.

Der kommer konstant e-mails, der skal besvares.

Der kommer hele tiden en kollega eller samarbejdspartner forbi med et vigtigt spørgsmål.

Måske har du en chef, der konstant får nye gode ideer.

Du har store opgaver og små opgaver, og det hele hober sig op i en kæmpe bunke i form af enten en meget, meget lang to-do liste eller masser af spredte Post-it notes rundt omkring på dit arbejdsbord. Eller måske har du begge dele.

Det er ret nemt at føle, at i midten af hele det her kaos, da mister du fuldstændig overblikket, og du overvejer hvordan du holder fokus, så de vigtigste opgaver bliver lavet først.

Det kan godt lade sig gøre at få styr på to-do listen, så du holder fokus på de vigtigste opgaver, og så du bevarer overblikket over dit arbejde.

Her får du en lyn-opskrift på, hvad der skal til:

Start med at træde et skridt tilbage

Jeg ved godt, at den mest almindelige reaktion på kaos’et er at knokle endnu hårdere. Måske er du også med i klubben, der tænker: Hvis jeg bare knokler lidt mere i denne her uge, så bliver det garanteret meget bedre.

Men hvis du nu skal være helt ærlig overfor dig selv, har du så ikke sået i samme situation før?

Der er ikke noget galt med hårdt arbejde, men det ærgerlige er, at hvis du ikke får kigget på din prioritering og på hvor du lægger dit fokus, så risikerer du, at du lægger indsatsen helt forkert.

Måske ender alt dit hårde arbejde med, at du stadig har en kilometerlang liste over ting, du mangler at lave.

Derfor plejer jeg at anbefale, at du prøver at tage et overordnet kig på din liste over opgaver. Sæt noget tid af til det og prøv at se, om du kan opdele dine opgaver i “her-og-nu” opgaver, og “større-opgaver-der-kræver-mere-planlægning”.

Allerede her kan du lave en grov prioritering, der er langt bedre end bare at starte fra en ende af på to-do listen.

Få nogle af de mest presserende små opgaver ud af vagten

Nu siger du måske: “Jamen, det hele haster jo!” Måske ja, men den køber jeg ikke helt. Du skal tage et virkeligt grundigt kig på begrebet “haster” og sørge for, at du ikke lader dig køre rundt i manegen.

Fordi en kollega virkelig gerne vil have noget fra dig lige nu, betyder ikke nødvendigvis, at du skal smide alt, hvad du har i hænderne.

Hvis din chef hele tiden afbryder dig med nye opgaver, så er det på tide, at I tager en snak om fælles prioriteter.

Problemet er, at mange af os er udstyret med et pleaser-gen, der gør at vi ikke kan lide at sige nej. Og hvis du ikke siger nej, eller udbeder dig mere tid, så tænker den person, der beder dig om noget, at så er det sikkert helt i orden at bede om mere.

Så lav en ben-hård prioritering af de mest presserende små-opgaver, og få dem ud af vagten. Sæt f.eks. 1-2 timer af hver dag til de opgaver, der bare skal ekspederes.

Lav dem før du læser mails og går på Facebook, så der ingen forstyrrelser er, og du vil opdage, at du meget lettere holder fokus på det, du laver.

Hvad så med de sværere opgaver?

Når du nu har fået sorteret de mere komplicerede opgaver fra, så handler det om, at du skal have dem brudt ned i overskuelig bidder.

Du kan ikke have en to-do liste, der både indeholder “sende faktura” og “Lave nyt online produkt”. De to ting er alt for forskellige i natur, og du kan ikke få de to opgaver løst på samme måde.

Den komplicerede opgave skal brydes op på en måde, så du kan tage hver enkelt lille bid og få dem lagt ind i din almindelige to-do liste, så der kommer system i skidtet.

Vil du høre mere om hvordan du holder fokus?

Hvis du kunne tænke dig flere detaljer om, hvordan du holder fokus og netop får has på de komplicerede opgaver, så du bevarer overblikket, så holder jeg gratis hangout/webinar om lige netop det.

Der er to datoer at vælge imellem, det er gratis, og du tilmelder dig den dato og tid, der passer dig bedst her

Få styr på todo listen(5)

 

 

 

Del med dit netværkShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Kommentarer

  1. Helle Mogensen skriver:

    Hej Lise
    Jeg prioriterede at læse din blog. Nu vil jeg vende tilbage til bunkerne med fornyet fokus og sortere lidt i tingene. Tak for dit input. mvh Helle

  2. Endnu en opskrift til løsning af et af mine problemer. Jeg glæder mig til webinar. :0)