Vil du være en Online Haj: www.onlinehaj.dk

Derfor SKAL du være på Google+

Del med dit netværkShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

google+ logoHvad hulen er Google+ spørger du måske.

Eller måske har du kigget lidt på det, men du orker bare ikke flere sociale netværk.

Men hør lige en gang. Google+ er så meget mere end et socialt netværk, så du har faktisk ikke råd til at lade være.

Google+ er ikke en forkølet efterligning af Facebook.

Google+ er et ekstra lag ovenpå alt det, der er Google.

Det vil sige, at Google går ind og vægter den tilstedeværelse, du måtte have på Google+ og kombinerer det med den tilstedeværelse, du iøvrigt har på nettet rundt omkring.

Hvis du umiddelbart vælger Google+ fra, så er det lidt som at sige, at du ikke gider bruge Google, når du vil søge efter noget. Det er jo de færreste af os, der synes, det er en god ide.

Der er i skrivende stund omkring 360 millioner brugere af Google+. Ganske vist er ikke alle aktive brugere, men der er tale om en vækst på 33% på et år. Det ser med andre ord ud til, at Google+ er slået fast, og det ser ikke ud til, at Google har tænkt sig at gå væk fra det igen.

Det efterlader to valg – enten hopper du på vognen eller også risikerer du, at vognen kører uden dig.

Så hvem er Google+ for?

Jeg ved fra en tidligere lille undersøgelse jeg har lavet, at ca. halvdelen af læserne af denne blog er selvstændige, den anden halvdel er splittet mellem ansatte i det offentlige, private og andet, som kan være studerende, arbejdsløse, osv.

Her er hvorfor, der er en god grund for dig til at være på Google+:

Alle:

  • Hvis man bruger lidt tid på at orientere sig og finde de rigtige mennesker at følge, så er der enorm meget viden at hente og super netværksmuligheder. En oplagt mulighed er at oprette en gruppe med de emner, der interesserer dig og inden længe kan du samle en hel flok af folk med samme interesser. Jeg plejede selv at være rigtig aktiv på Twitter, men bruger nu meget mere tid på Google+, hvor jeg synes, det faglige udbytte er enormt.
  • Du kan ved hjælp af cirklerne i Google+ afgrænse hvem, du kommunikerer med, så du kan målrette din færden helt utroligt meget.
  • Du kan deltage og oprette grupper med lige præcis de emner, der interesserer dig.

Selvstændige:

  •  Hvis du er som de fleste selvstændige, så har du ikke et ubegrænset markedsføringsbudget at gøre godt med. Du skal bruge alle de midler, der er gratis, og her er Google+ uvurderlig. Hvis du linker din firmaside eller blog med din Google+ profil, så giver det den bonus, at søgninger på dine søgeord og artikler bliver ledsaget af et billede af dig og bliver samtidig tillagt mere betydning af Google. Desuden er søgningen ganske enkelt mere synlig, når den er ledsaget af et foto. Hvis man søger på projektledelse i Google, dukker jeg op sådan her:
Søgning i Google på projektledelse

Søgning i Google på projektledelse

  •  Udnyt at din virksomhed kan have en virksomhedsprofil på Google+. Lige nu optræder firmaets logo/profilbillede ikke ved søgninger, men noget tyder på, at det kommer til at ske. Vær der før din konkurrent!

Privat ansatte

  • Overbevis din ledelse om, at I skal på Google+ og det i en ruf! Tjek f.eks. hvordan Mærsk Line gør det rigtig godt.
  • Hvis I er flere der skriver for virksomhedens blog, kan hver af jeres Google+ profiler linkes til bloggen, så I får anerkendelse for det arbejde, I laver. Det er godt for søgninger i Google både for jer og virksomheden.

Offentlig ansatte

  • Jeg har ikke kunnet finde en offentlig instans i Danmark, der bruger Google+ (hvis du kender en, så smid et link i kommentarerne nedenfor), men byer i andre lande er godt på vej. Los Angeles, Sydney og New York er i gang. Og hvorfor ikke være den første offentlige instans, der gør en god figur på Google+ på en seriøs måde?

Studerende, arbejdsløs, andet

  • Netværksmulighederne er enorme. Det er mere personligt end LinkedIn og mindre “se hvad jeg fik at spise i dag”-agtigt end Facebook. Det fungerer lige som med Twitter – du har ikke pligt til at følge nogen tilbage, og du kan følge dem, der interesserer dig.
  • Hvis du benytter dig af Hangout muligheden, åbner der sig masser af muligheder for undervisning og vidensdeling. Hangouts kan det samme som f.eks. Skype, men oveni hatten bliver seancen automatisk optaget af YouTube og kan deles med andre bagefter. Det giver helt ny mening til studiegrupper.

Men hvad er cirkler nu for noget?

Cirkler er Google+’s måde at organisere kontakter på. Du laver cirkler, giver dem et navn, og trækker dine kontakter ind i de relevante cirkler. En kontakt kan sagtens være i flere cirkler. Den lille video på siden her forklarer princippet. Det er kun dig, der kan se, hvilke cirkler du har – du kan i princippet have en cirkel, der hedder “larmende tågehorn” uden af du fornærmer nogen. Ideen er, at du kan målrette din kommunikation, så kun de, der er relevante, får dine opdateringer. Det vil sige, at du kunne have en cirkel  med kunder, der får andre oplysninger end andre cirkler.

Jeg skal så lige tilføje at lige netop cirklerne er en af de ting, der kan virke lidt overvældende. Det er ikke alle, der er lige tydelige om, hvad de opdater om, så derfor kan det være svært at inddele præcist. Men jeg kan berolige med, at Google+ virker fint også selv om du kun har få inddelinger eller måske kun en cirkel til alle dine kontakter,

OK, OK, jeg er overbevist. Hvordan kommer jeg i gang?

Hvis du allerede har en GMail, så er du halvt i mål. Når du er logget ind i Google, så kan du oppe i venstre hjørne spotte et plus, som giver dig adgang. Derefter er det bare at følge anvisningerne. Eller du kan downloade denne guide.

Google har også en række anvisninger, der forklarer dig, hvordan du i bund og grund kommer i gang, og hvad det handler om.

Vil du mere i dybden med, hvad det går ud på, så kan jeg varmt anbefale en podcast fra Ib Potter med Thomas Rosenstand som gæst. Thomas forklarer på en helt enkel måde, hvordan det hele hænger sammen, og har iøvrigt også skrevet en bog på dansk om Google+

Her er yderligere en artikel på engelsk, der forklarer de grundlæggende ting i Google+.

Til slut er bare at sige: Afsted til Google+ med dig – du finder mig her – vi ses!


Og du finder Projektledelsens Google+ side her:


Del med dit netværkShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Kommentarer

  1. Jeg faldt lige over denne video, der også meget fint fortæller nogle helt grundlæggende G+ facts.

    http://youtu.be/N3pq3bLfuRY

  2. Jannik Lindquist skriver:

    Meget fint indlæg, Lise – men prøv engang at søge på “bt” på google.dk! Som du kan se, dukker avisen BT op med logo

  3. Super fin artikel. Jeg bruger selv G+ privat og firma.
    Jeg tror jeg vil bruge din artikel til at forklare andre hvad G+ går ud på:-)

  4. Super artikel Lise, tak for den.
    Jeg vil høre om jeg kan citere dig i en artikel jeg er ved at skrive på Ledigidanmark.dk om jobsøgning via Google+ og vil selvfølgelig linke til artiklen her også.
    Ha en forrygende fredag!

    Niels Reib
    http://Reib-Consulting.dk

  5. Jeg savner stadig argumenter for, hvorfor jeg skal bruge G+

    De konkrete ting, der nævnes, gør facebook (efter min mening) både bedre og mere intuitivt. Og “trusler” om, at det skulle gå ud over min google-ranking, hvis jeg ikke er aktiv (og glad) G+ bruger har en (for Google) uønsket effekt på mig, er jeg ret sikker på 😉

    Man kan spekulere på, hvorfor det stadig er nødvendigt at skrive blogs som denne her godt to år efter lanceringen af G+? Hvorfor har facebook 4x så mange aktive brugere? Er “folk” blot dumme? Er Google ikke gode nok til at forklare, hvad vi skal med G+ – eller er G+ blot en forkølet version af facebook?

    -Flemming Eiberg

    • Hej Flemming. Tak for din kommentar. Der er ikke nødvendigvis noget, der taler for at du skal vælge imellem Facebook eller Google+ – mit ærinde er blot, at hvis du har en professionel tilstedeværelse, hvor du gerne vil findes på Google, så kan du ikke komme uden om Google+. Og det er om du kan lide det eller ej. Og misforståelsen opstår, når man sammenligner Facebook og Google+ lige over, for i min verden kan de noget forskelligt.
      Mange hilsener
      Lise

  6. Jeg vover mig forsigtigt ind på GooglePlus – men er det ikke lidt meget at have både en virksomhedsprofil og en personlig profil? Hvis svaret er ja – hvad anbefaler du så? Det kan vel næppe være en god ide at dele de samme links osv. på to forskellige profiler?

    • Hej Louise. Jeg har selv fået det gode råd, at det der er relateret til min virksomhed sender jeg ud fra min virksomhedsprofil, og af og til deler jeg de links gennem min personlige profil, hvor jeg har langt flere, der følger mig. På min personlige profil deler jeg flere ting, der ikke nødvendigvis er forbundet med min virksomhed, men som jeg bare finder interessante.

  7. Det er muligt at flytte cirkler og profil kontakter så man ikke behøver at have to Google+ profiler.
    http://goo.gl/J9oIXI

  8. Det er en meget fin artikel.

    Vi er jo i forvejen på mange sociale netværk så gode argumenter for at vælge et mere.

    Er du ikke overbevist så se denne video.

    Google Plus (G+) changes search & SEO dramatically. Learn why here…
    http://www.youtube.com/watch?v=ROT1ykRXhK8

Trackbacks

  1. […] – Lise Halskov Læs hele artiklen Lise har skrevet […]

  2. […] Jeg har blandt andet skrevet om, hvorfor du SKAL være på Google+ her. […]