Vil du være en Online Haj: www.onlinehaj.dk

Derfor skal du ikke gøre som dine kunder siger

Del med dit netværkShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Derfor skal du ikke gøre som dine kunder siger

Lyder det flabet?

Sådan er det ikke ment, men prøv lige at læse med her, for det her råd kan spare dig for både hovedpine og dårlig indtjening

Selvfølgelig skal du lytte til dine kunder.

Og selvfølgelig skal du løse de opgaver, dine kunder giver dig.

Men du skal ikke gøre som dine kunder siger.

Basta!

Du skal til gengæld bruge din kritiske sans plus din ekspertise, når du får en ny opgave fra en kunde.

Din kunde er nemlig ikke ekspert på dit område – det er DU. Det er jo derfor, de gerne vil handle med dig.

Så når din kunde beder om urealistiske mængder af arbejde, en alt for lav pris eller vil have lavet opgaven på alt for kort tid, så skal du være sikker nok på din egen forretning til at sætte hælene i.

Hvis ikke det er realistisk for dig at løse opgaven under de forhold, så vil du stå dig langt bedre ved at ændre på opgavens udformning.

Det er lige nøjagtigt derfor, at du skal bruge så meget at dit krudt på et godt forarbejde.

Og skal du ikke gøre som dine kunder siger, hvad skal du så gøre?

Du skal stille en masse spørgsmål til dine kunder, og du skal derefter forholde dig ganske kritisk til de svar du får.

Det er ikke ualmindeligt, at du vil blive tæppebombet med krav og ønsker fra din kunde.

Til gengæld er det heller ikke ualmindeligt, at du får et skrabet budget stillet til rådighed.

I projektledelse arbejder man meget med projekt-trekanten.

Projekt-trekanten går ud på, at der skal være en fornuftig balance mellem tid, penge og omfang, sådan i grove træk.

Det vil sige, at hvis der ikke er så meget tid, og du ønsker det samme omfang af en opgave, så kræver det flere penge.

Hvis du ønsker at gøre noget på kortere tid, så kan du enten regne med at det bliver dyrere, eller at opgaven ikke får helt det samme omfang.

Osv.

Så din opgave er at være en kritisk lytter.

Du skal bearbejde alle de oplysninger og ønsker du får, men du skal stille helt skarpt på formålet med den opgave, du bliver stillet.

Og så skal du kigge på, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der er lige så vigtigt: Hvilken løsning, der bedst vil løse det problem, din kunde har.

Også selvom den løsning ikke er den samme, som det de beder dig om.

Men bliver kunderne ikke sure, hvis du ikke gør som de siger?

Du vil med garanti opleve, at nogle af dine kunder bliver enten forvirrede, irriterede eller direkte sure.

Men du vil langt oftere opleve, at kunderne stopper op og tænker sig om, og at de faktisk ender med at takke dig. Du vil opleve, at de får en fornyet respekt for dit arbejde og din ekspertise, og det vil på længere sigt betyde, at du holder på dine kunder, og at du kan tage dig fornuftigt betalt for dit arbejde.

Lyder det fornuftigt?

Del med dit netværkShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone